De coronacrisis heeft ons met een shock laten realiseren hoe belangrijk gezondheid is en hoe kwetsbaar we zijn. De oorlog in Oekraïne heeft er nog een serieuze schep bovenop gedaan. Niet enkel fysiek maar ook mentaal. We hebben eveneens ontdekt dat we als mens over een grote hoeveelheid veerkracht, solidariteit en inleving beschikken. Wanneer we tot volle stilstand komen, merken we des te meer waarom we elkaar zo nodig hebben.
We hebben nood aan sociaal contact en vooral aan verbinding.
“Never let a good crisis go to waste.” zei good old Winston Churchill. Ik hoop dat dit ook geldt voor de lange termijn balans tussen ambitieuze bedrijfsdoelen in combinatie met het welzijn van de werknemers. Beide gaan hand in hand. Pascal Kerkhove verwoordde het toepasselijk in de zondag: “ Hoeveel van het oude normaal nemen we mee naar het nieuwe normaal?”
De overheden doen hun uiterste best om de economie te redden en opnieuw aan te zwengelen. Geld kan je - bij wijze van spreken - creëren zoveel je wil. Beschikbare mensen en middelen kan je maar één keer inzetten.
Uiteraard moet je nu snijden in de kosten om op korte termijn te overleven. En daar zijn alle ondernemingen op vandaag volop mee bezig. Maar het is geen oplossing op lange termijn. “You can’t cut your way to greatness.”, dixit techondernemer en investeerder Jürgen Ingels.
De weg naar economisch herstel wordt zeker geen sprint. Het wordt alvast een marathon, maar dan wel één waarvan we het eindpunt niet kennen. Misschien komt het zelfs dichter bij een triatlon. Als bedrijf kan je maar op lange termijn succesvol blijven wanneer je én ambitieuze doelen stelt én tegelijk inzet op het welzijn van de werknemers. Maar vergis je niet… Dit is geen ‘geitenwollensokken’- filosofie. Een duidelijk visie, missie en strategie met goed functionerende processen, structuren, heldere jobinhouden en –verwachtingen met de nodige competenties aan boord, zijn uiterst belangrijk voor het welzijn van de medewerkers. Het is minstens even belangrijk ook het juiste antwoord te geven op hun persoonlijke noden zoals autonomie, zingeving, feedback, verbinding en privé-verwachtingen. Topmanagement en leidinggevenden gaan een doorslaggevende rol spelen. Maar niet door alles zelf te willen doen en sturen. Competenties die in de toekomst het verschil gaan maken liggen zeker in creativiteit (out of the box), initiatieven toejuichen, nieuwe manieren van werken omarmen, luisteren naar de noden van je mensen, situationeel kunnen en durven coachen, fouten toelaten en er uit leren, motiveren en duidelijk, enthousiasmerend communiceren en vooral zichzelf in vraag durven stellen.
Deze crisis zal voor een aantal stroomversnellingen zorgen. E-commerce werd voor vele ondernemers een ontdekking en zal een blijver zijn. Het gedwongen thuiswerken heeft ons ook de efficiëntie duidelijk gemaakt op sommige gebieden. Mensen ontdekken dat ze van overal sneller kunnen werken. Door beter te zijn in tijdsreductie kan een bedrijf excelleren. De technologie gaat hier een belangrijke rol bij spelen. En het niet in de file moeten staan, zorgt sowieso voor minder stress.
Er is absoluut een verandering in mindset nodig. Ignace Glorieux, professor sociologie aan de VUB, verwoordde het als volgt: ‘Werk is niet zomaar werk. Het is een sociale gebeurtenis waar we anderen ontmoeten. Iedereen voelt nu dat die sociale contacten de brandstof zijn om te kunnen blijven doorgaan. Iedereen mist zijn werk en zijn collega’s en voelt dat die pure drang naar efficiëntie, waarbij elke minuut op de werkvloer gericht moet zijn op productief zijn, eigenlijk onzin is. Net zoals die work-lifebalance. Werk is een deel van ons leven. Economisch en sociaal.”
Steven Van Belleghem, medeoprichter Nexxworks en marketingexpert, meent dan weer dat we door de coronacrisis wel eens een kantelpunt kunnen zien in de marketing. “De voorbije tien jaar stond authenticiteit centraal. De komende tien jaar zou dat verantwoordelijkheid kunnen zijn”.
Corporate branding is altijd reeds een belangrijke aantrekkings- en retentiekracht geweest voor medewerkers. Meer dan ooit zal je je nu naar je mensen dienen te bewijzen als werkgever. Daar hoort op vandaag de nood aan verantwoordelijkheid voor het welzijn van de medewerkers op lange termijn bij.
Comments